چگونه یک میکروسکوپ نوری ترکیبی مناسب بخریم

برای اولین بار خرید یک میکروسکوپ باید کاری لذت بخش باشد . با توجه به این صحبت ، زمان انتخاب یک میکروسکوپ باید موارد زیادی را در نظر داشت .
فرآیند خرید یک میکروسکوپ می تواند اندکی ترسناک باشد . علاوه بر این ، طیف وسیعی از میکروسکوپ ها از نظر کیفیت در بازار وجود دارند از میکروسکوپ های ارزان پلاستیکی گرفته تا مدل های ژاپنی و آلمانی که گران قیمت ترین هستند .برای همین ما باید برای یک انتخاب مناسب به دلیل وجود طیف وسیعی از انتخابات ب ویژگی های نسبی میکروسکوپ ها تا حدودی آشنا باشیم.
بنابراین ، این مقاله به شما کمک خواهد کرد که در زمان خرید یک میکروسکوپ تصمیم آگاهانه تر و کامل تری بگیرید .ما در این جا می خواهیم برای خرید یک میکروسکوپ نوری مناسب اطلاعاتی را با هم بررسی کنیم.
در این نوع میکروسکوپها یک منبع نور داخلی وجود دارد . انواع دیگری از میکروسکوپ ها نیز وجود دارد ، نظیر نوع الکترونی یا ماورای بنفش ، ولی آن ها به شکل بارزی قیمت بیشتری داشته و معمولا در کاربرد های علمی یا تجاری استفاده می شوند .چون میکروسکوپ ها برای طیف کاربردی زیاد ومعمولا متفاوتی ساخته می شوند پس باید میکروسکوپی بخریم که متناسب نیازهای ما باشد.اطلاعات مربوط به میکروسکوپ ها درسه دسته طبقه بندی می شوند. ابتدا ، یک میکروسکوپ نوری دارای دو منبع بزرگنمایی است . اولین منبع از طریق لنز های شیئی است . منبع دوم از طریق لنز های چشمی است . با ضرب کردن توان لنز های شیئی در لنز های چشمی میزان بزرگنمایی کلی یک میکروسکوپ به دست می آید مورد دوم ، که شاید مهم ترین اصل نیز باشد ، این است که گول سطح بزرگنمایی بالا را نخورید . اکثریت کاربرد هایی که شامل استفاده از میکروسکوپ های نوری می شوند نیاز به سطوح بزرگنمایی کمتر از 60x دارند مورد سومی که باید بدانید این است که به یک میکروسکوپ استریو یا ترکیبی نیاز دارید.

میکروسکوپ ترکیبی

اگر نمونه های کوچکی نظیر نمونه های خونی ، باکتری ها، ارگانیسم های آبی و غیره را مشاهده می کنید نیاز به یک میکروسکوپ از نوع ترکیبی دارید . علت آن است که چنین نمونه هایی نیاز به توان بیشتری از بزرگنمایی دارند تا بتوانید جزئیات را مشاهده کنید . به همین دلیل ، از یک میکروسکوپ ترکیبی به عنوان یک میکروسکوپ توان بالا یاد می کنند . معمولا ، یک میکروسکوپ ترکیبی دارای 3 تا 5 لنز شیئی با قدرت بزرگنمایی x4 تا x100 است . میکروسکوپ های ترکیبی هم چنین سیستم های ادغامی ( یکپارچه ای ) محسوب می شوند یعنی بدنه ی میکروسکوپ و قاعده ی آن به شکل یک سیستم یکپارچه هستند .
زمانی که می خواهید میکروسکوپ ترکیبی را انتخاب کنید ، هم چنین بایستی نیاز به یک میکروسکوپ دو چشمی ، تک چشمی یا سه چشمی را در نظر داشته باشید .
در زمان تصمیم گیری برای خرید این میکروسکوپ 4 عامل دخیل هستند

1. بزرگنمایی میکروسکوپ :

میکروسکوپ های تک چشمی به شکل موثری بزرگنمایی کلی تا 1000x دارند برای بزرگنمایی بیشتر ، نیاز به یک میکروسکوپ دو چشمی است .

2. راحتی میکروسکوپ :

از نظر اکثر افراد میکروسکوپ های دو چشمی شکل هندسی بهتری داشته و استفاده از آن ها به نسبت مدل تک چشمی راحت تر است . از طرف دیگر ، از نظر افراد جوان استفاده از مدل تک چشمی ساده تر است .

3.قیمت میکروسکوپ :

با آن که قیمت ها نزدیک به هم هستند ، ولی معمولا مدل تک چشمی ارزان ترین و مدل سه چشمی گران قیمت ترین است .

4.کاربرد میکروسکوپ :

اکثر میکروسکوپ های تک چشمی دارای یک صفحه ی مکانیکی نیستند ، صفحه ای که برای کاربرد های تخصصی تر مفید است . اکثر میکروسکوپ های دو چشمی دارای یک صفحه ی مکانیکی هستند و مدل سه چشمی معمولا زمانی استفاده می شود که یک پورت سوم ( سه چشمی ) برای میکرو فوتوگرافی نیاز است .
با توجه به عامل های بالا ما باید به یک انتخاب آگاهانه دست بزنیم.

منبع: محصولات نانو ایران