پسته خشک دامغان در اراک باعث ریزش ارز شد

پسته خشک دامغان مانند تمام مغزها دارای محتوای چربی بالایی است که عمدتاً از اسیدهای چرب تک و چند غیراشباع و همچنین مقادیر کمتری اسیدهای چرب اشباع تشکیل شده است. از میان اسیدهای چرب، اسیدهای اولئیک و لینولئیک بیش از نیمی از کل محتوای چربی پسته را تشکیل می دهند.

پسته همچنین منبع خوبی از پروتئین است. پسته بو داده دارای امتیاز اسید آمینه اصلاح شده با قابلیت هضم پروتئین است که در حالت خام به 73 کاهش می یابد. مقادیر امتیاز اسید آمینه ضروری قابل هضم برای مغز پسته خام و بو داده به ترتیب 86 و 83 است.

پسته دارای نسبت اسید آمینه ضروری بالاتر از سایر آجیل های معمولی است و درصد بالایی از آمینو اسیدهای شاخه دار دارد. پسته منبع خوبی از فیبر است که 10 درصد وزنی فیبر نامحلول و 0.3 درصد فیبر محلول دارد.

بر اساس سازمان غذا و داروی ایالات متحده در هر اونس یا اتحادیه اروپا، پسته منبع حداقل 15 ریز مغذی مختلف در مقادیر قابل توجهی است. ارائه حداقل 15٪ ارزش مرجع مواد مغذی در 100 گرم آستانه های مقررات مربوط به ادعاهای تغذیه و سلامت به این ترتیب، پسته منبع مهمی از آهن، روی و سلنیوم است.

با مقادیر کمتری از سایر ریز مغذی ها نیز وجود دارد. علاوه بر این، پسته همچنین منبع غنی لوتئین و زآگزانتین و طیف وسیعی از ترکیبات فنلی فعال زیستی است. در ترکیه ارقام پسته  از ارقام عمده پسته هستند.

اصلی ترین رقم خوراکی در یونان است. رایج ترین ارقام ماده در استرالیا کرمان و سیرورا هستند. در ایتالیا، از لحاظ تاریخی، کشت طاقچه‌ای وجود دارد. پسته‌های برونته معروف هستند و توسط محافظت می‌شوند.

بنابراین، این مطالعات نشان می دهد که پسته دارای عملکرد آنتی اکسیدانی است که به مزایای سلامتی مرتبط با مصرف آن کمک می کند. پسته یک غذای کامل پیچیده است که حاوی مجموعه ای از ترکیبات فعال زیستی مانند کاروتنوئیدها، پلی فنول ها، فیلوکینون و توکوفرول ها است.

فعالیت آنتی اکسیدانی آنها به احتمال زیاد به دلیل اثر هم افزایی بسیاری از اجزا است. گنجاندن غذاهای غنی از این ترکیبات زیست فعال محافظ سلامت در رژیم غذایی می تواند کیفیت زندگی را افزایش دهد و ممکن است بر روند پیری تأثیر بگذارد.