میکروسکوپ نوری در فراز ونشیب زمان

از زمان اختراع میکروسکوپ های نوری تاکنون، این ابزارها بسیار پیشرفت کرده اند و به دانش کلی ما در زمینه های مختلف زیست شناسی و پزشکی افزوده اند..
با توجه به گسترش روز افزون میکروسکوپها در شاخه‌های مختلف علوم پزشکی وآزمایشگاهی و صنعت هر روزه شاهد پیشرفتهای مختلف در صنعت میکروسکوپها می‌باشیم. پیشرفت سیستم روزی طراحی اجزای مکانیکی ، پایداری استحکام و میکروسکوپهای نوری معمولی که در تحقیقات بیولوژیکی و پزشکی بکار می‌روند دو دسته می‌باشند. یک دسته دارای چشمه نوری مجزا از میکروسکوپ می‌باشند و دسته دوم میکروسکوپهایی می‌باشند که دارای چشمه نوری تعبیه شده در میکروسکوپ می‌باشند.

میکروسکوپهای معمولی مدرن مورد استفاده از نوع دوم می‌باشد و تقریبا ساخت و استفاده نوع اول کنار گذاشته شده است. میکروسکوپ ها حتی حالا وارد دوره دیجیتالی هم شده اند. با بهره گیری از دوربین های دیجیتال و دستگاه های بار جفت شده می توانند از نمای زیر لنزها عکسبرداری نیز انجام دهند. نحوه کارکرد میکروسکوپ بسیار شبیه به یک تلسکوپ است که برای مشاهده ستاره ها از آن استفاده می کنیم. اما چندین تغییر کوچک سبب شده تا تفاوتی عظیم میان این دو دستگاه پدید آید. منبع نور در میکروسکوپ نوری، نور مرئی است و از چندین عدسی محدب که در آن تعبیه شده است و نیز یک منشور که مسیر نور را تغییر می دهد عبور می کند( قدرت تفکیک 24/0 میکرون ).
میکروسکوپ های نوریِ مدرن در دو نوع وجود دارند :عمودی و معکوس ، اما متداول ترین نوع آن ها نوع عمودی است
میکروسکوپ عمودی یا مستقیم
یک میکروسکوپ مستقیم ، آپ رایت یا عمودی دارای سیستم روشن سازی زیر سینی است و بالای آن سیستم عدسی ها قرار گرفته است .
میکروسکوپ های رومیزی میکروسکوپ های پر کاربردی در آزمایشگاه محسوب می شوند . آن ها طیف وسیعی از کاربرد ها در علوم زیست دارویی ، فلز کاری و صنعتی دارند .
میکروسکوپ اینورت یا معکوس
میکروسکوپ معکوس برای بررسی نمونه های ضخیم ، نظیر سلول های کشت یافته و پتری دیش ها مناسب هستند چون لنز ها می توانند بیشتر به انتهای پتری دیش یعنی محل رشد سلول ها ، نزدیک شوند .

منبع: محصولات نانو ایران