انواع میکروسکوپ نوری آزمایشگاهی

میکروسکوپ های نوریِ مدرن در دو نوع وجود دارند :عمودی و معکوس ، اما متداول ترین نوع آن ها نوع عمودی است
میکروسکوپ عمودی یا مستقیم Upright Microscopes
یک میکروسکوپ مستقیم ، آپ رایت یا عمودی دارای سیستم روشن سازی زیر سینی است و بالای آن سیستم عدسی ها قرار گرفته است .
میکروسکوپ های رومیزی میکروسکوپ های پر کاربردی در آزمایشگاه محسوب می شوند . آن ها طیف وسیعی از کاربرد ها در علوم زیست دارویی ، فلز کاری و صنعتی دارند .
میکروسکوپ اینورت یا معکوس Inverted Microscopes
میکروسکوپ معکوس برای بررسی نمونه های ضخیم ، نظیر سلول های کشت یافته و پتری دیش ها مناسب هستند چون لنز ها می توانند بیشتر به انتهای پتری دیش یعنی محل رشد سلول ها ، نزدیک شوند .

انتخاب میکروسکوپ مناسب
ما با این وعده شروع می‎ کنیم که خرید یک میکروسکوپ باید کاری لذت بخش باشد . با توجه به این صحبت ، زمان انتخاب یک میکروسکوپ باید موارد زیادی را در نظر داشت . فرآیند خرید یک میکروسکوپ می تواند اندکی ترسناک باشد . علاوه بر این ، طیف وسیعی از میکروسکوپ ها از نظر کیفیت در بازار وجود دارند از میکروسکوپ های ارزان پلاستیکی گرفته تا مدل های ژاپنی و آلمانی که گران قیمت ترین هستند .
میکروسکوپ نوری مناسب
میکروسکوپ ها برای استفاده در کاربرد های مختلفی ساخته می شوند . مهم است اطمینان داشته باشید که میکروسکوپی بخرید که با نیاز های خاص شما همخوانی داشته باشد . شما باید از سه اصل اطلاع داشته باشید :
ابتدا ، یک میکروسکوپ نوری دارای دو منبع بزرگنمایی است . اولین منبع از طریق لنز های شیئی است . منبع دوم از طریق لنز های چشمی است . با ضرب کردن توان لنز های شیئی در لنز های چشمی میزان بزرگنمایی کلی یک میکروسکوپ به دست می آید .
به عنوان مثال ، لنز های چشمی استاندارد دارای توان بزرگنمایی 10xهستند ، زمان استفاده از لنز های شیئی 100x ، میزان کل بزرگنمایی 1000x خواهد بود . مورد دوم ، که شاید مهم ترین اصل نیز باشد ، این است که گول سطح بزرگنمایی بالا را نخورید . اکثریت کاربرد هایی که شامل استفاده از میکروسکوپ های نوری می شوند نیاز به سطوح بزرگنمایی کمتر از 60x دارند ! مورد سومی که باید بدانید این است که به یک میکروسکوپ استریو ( استریو میکروسکوپ ) یا ترکیبی نیاز دارید .