از کربنات کلسیم رنگسازی به عنوان رنگ مو استفاده می شود

کربنات کلسیم که یک آنتی اسید است، با عمل به عنوان یک بافر در محیط اسیدی معده، اسید معده را خنثی می کند. هنگامی که CaCO3 وارد معده می شود.

کربنات کلسیم رنگسازی یونیزه و یک آنیون کربناتتجزیه می شود. سپس آنیون کربنات به پروتون های آزاد موجود در معده متصل می شود تا با کاهش غلظت یون های هیدروژن pH را افزایش دهد.

با افزایش pH در معده، پپسین، اسیدهای صفراوی و سموم هلیکوباکتر پیلوری مهار می شوند. مهار پپسین، آنزیمی که می‌تواند پروتئین بافت را تجزیه کند.

مهار اسید صفراوی به کاهش آسیب و بهبود زخم‌ها در پوشش مخاطی معده و دوازدهه و آسیب مری ناشی از GERD کمک می‌کند. هنوز انتقاداتی در مورد اثرات ترمیم زخم کربنات کلسیم وجود دارد.

صرفاً به دلیل مکانیسم خنثی کننده اسید آن است زیرا کربنات کلسیم می تواند با افزایش سطح گاسترین پلاسما باعث بازگشت اسید شود و نشان داده شده است.

ممکن است مکانیسم جایگزینی را برای بهبود زخم توضیح دهد.کربنات کلسیم به عنوان یک آنتی اسید، تحرک دستگاه گوارش را افزایش می دهد و باعث شروع پریستالسیس می شود.

هنگامی که کربنات کلسیم جویده می شود و تا حدی هضم می شود، کلسیم آزاد باعث تحریک پریستالسیس در مری می شود تا اسید را به معده منتقل کند و علائم سوزش سر دل را کاهش دهد.

کربنات کلسیم به عنوان یک اتصال دهنده فسفات و شل کننده دارو در روده کوچک عمل می کند. در افراد مبتلا به هایپرفسفاتمی یا مصرف بیش از حد، کلسیم به یک ترکیب نامحلول متصل می شود.

فسفات رژیم غذایی یا جذب بیش از حد دارو را مسدود کرده و آن را از طریق مدفوع دفع می کند. علاوه بر این، کربنات کلسیم، که به عنوان مکمل کلسیم استفاده می‌شود.

همچنین در روده کوچک با کیلیت کردن با اگزالات برای جلوگیری از جذب و تشکیل سنگ‌های کلیوی عمل می‌کند. در نهایت، کربنات کلسیم همچنین در خون برای درمان یا جلوگیری از تعادل منفی کلسیم که در شرایط کم کلسیم سرم مشاهده می شود.